Kolme osaamisen myyttiä (jotka Mia murskaa)

ti 9. helmikuuta 2021 07.01.00

Tiesitkö, että osaamislähtöinen järjestökoulutuksen suunnittelu voi olla helppoa ja maanläheistä? Nyt tiedät! Täytyy vain istua alas ja sanoittaa, mitä osaamista järjestösi tuottaa, Siviksen asiantuntija Mia Valanne vakuuttaa.

Myytti 1: Osaamisen analysointi on hankalaa, ja siihen tarvitaan karmea määrä työtä ja kaiken maailman kriteerit ja suuritöiset systeemit.

– Päinvastoin! Osaamislähtöisessä koulutuksen suunnittelussa puhutaan yksinkertaisista asioista. Lähtökohtana on, että järjestö pystyy tuottamaan sellaista osaamista, jota järjestön arjessa tarvitaan. Ei siis tarvita kaiken maailman kriteereitä tai suuritöisiä systeemejä. Loppujen lopuksi osaamislähtöisyydessä vain varmistetaan, että järjestössä koulutetaan niitä taitoja, joita nyt ja tulevaisuudessa tarvitaan.

Järjestön koulutuskalenterissa ei saisi olla ollenkaan – tai ainakaan paljon – sellaista toimintaa, joka ei liity järjestön ydintehtävään, koska se resurssi on jostain muualta pois. Sivupolut täytyy olla selkeästi perusteltuja, tietoisia valintoja ja osa järjestön strategiaa.

Myytti 2: Osaamislähtöistä suunnittelua onnistuneesti tehneet järjestöt ovat sutjakkaita superorganisaatioita, mutta ei me tavalliset järjestöt voida räjäyttää koko koulutustarjontaa tuosta vain.

– Osaamislähtöisessä koulutussuunnittelussa on toki mukavasti hommaa, mutta saamamme hyvän palautteen perusteella vaiva on sen arvoista. Osaamislähtöisyyteen panostaneet järjestöt ovat olleet oikein tyytyväisiä, koska ovat päässeet tuottamaan sellaisia koulutuksia, jotka ovat oikeasti tärkeitä. Turha rönsyily on jäänyt pois.

Alussa on olennaista määritellä, mikä on oman järjestön ydintoimintaa ja mitkä ovat kohderyhmät. Mihin meidän järjestömme keskittyy ja mikä jätetään suosilla muille, jotta käytämme voimavaramme parhaiten? Näiden kirkastaminen auttaa löytämään tärkeimmät osaamistarpeet.

Siviksen kanssa osaamislähtöistä koulutussuunnittelua ovat tehneet niin pienet kuin suuret järjestöt. Sutjakoita supervoimia ei vaadita. Sen sijaan tarvitaan aitoa innostusta ja aikaa kehittää oman järjestön koulutusta ja toimintaa osaamislähtöiseksi ja laadukkaaksi.

Myytti 3: Mutta kun nyt just on kyllä niin kiire, ettei mitään osaamista ehditä miettiä, kun on nämä koronat ja kaikki.

– Olen rohkeasti eri mieltä! Korona on muokannut koko toimintaympäristöä eikä kaikki tule palaamaan ennalleen. Siksi on tärkeää miettiä juuri nyt, ovatko järjestökoulutuksen osaamistavoitteetkaan ennallaan? Muutostarpeita voi olla.

Osaamislähtöistä koulutussuunnittelua kannattaa tehdä juuri nyt, koska se itse asiassa säästää aikaa, vaivaa ja ennen kaikkea voimavaroja, niin rahaa kuin työkuormaa.

Nyt on hyvä hetki miettiä, millä keinoilla järjestön tarvitsema osaaminen saavutetaan. Perinteinen lähiopetus ei ole aina paras keino. Ja koulutus on ylipäätään vain yksi väline osaamisen saavuttamiseen. Kun osaamistavoite on huolellisesti määritelty, myös osaamisen hankkimisen keinot lisääntyvät esimerkiksi käytännön tekemiseen ja vapaaehtoistyöhön.

Teksti: Tia Yliskylä