Asiantuntija avaa: Henkilöstön osaamiskartoitus julkaistaan vuoden lopulla
ti 20. lokakuuta 2020 06.48.00
Opintokeskus Sivis on kehittänyt yhdessä Turun ammattikorkeakoulun kanssa pienille sote-alan järjestöille ja yrityksille soveltuvan henkilöstön osaamiskartoituksen työkalun. Saat sen käyttöösi loppuvuoden aikana.
Miten henkilöstön osaamiskartoituksen työkalu toimii, Siviksen asiantuntija Heidi Ristolainen?
– Osaamiskartoitus on tarkoitettu työntekijöiden ohjauksen tueksi ja osaamisen johtamisen työkaluksi. Kartoitukseen on valittu 22 työelämätaitoa, ja lisäksi vastaajaa pyydetään nimeämään omia ja työyhteisön osaamistarpeita. Kartoituksen tuloksia voidaan käydä läpi kehityskeskusteluissa, hyödyntää työyhteisön yhteisen keskustelun apuna tai esimerkiksi koulutustarpeiden suunnittelussa ja kohdentamisessa. Kartoituksen suunnittelussa on pyritty ketteryyteen, jotta kartoitus olisi helppo ottaa käyttöön erilaisissa organisaatioissa ilman suuria resursseja.
Miksi henkilöstön osaamiskartoitukseen on tehty työkalu, Siviksen asiantuntija Heidi Ristolainen?
– Järjestöt ovat kertoneet kaipaavansa apua työntekijöiden osaamisen ja tulevien osaamistarpeiden tunnistamiseen. Tartuimme tähän toiveeseen ja saimme mahdollisuuden kehittää henkilöstön osaamiskartoituksen yhdessä Turun ammattikorkeakoulun kanssa osana TULOS-hanketta. Olemme tehneet jo vuosia kehittämistyötä järjestöjen työhyvinvoinnin edistämiseksi. Henkilöstön osaamisen tunnistaminen ja kehittäminen on tärkeä osa tätä kokonaisuutta, ja samalla askel kohti kestävämpää työelämää.
Miten Siviksen jäsenjärjestöt saavat osaamiskartoituksen käyttöönsä?
– Osaamiskartoituksen pilotointi on loppusuoralla. Valmis kartoitus viedään Sotenavigaattori-sivulle, josta pääset tallentamaan tai tulostamaan kyselypohjan maksutta omaan käyttöösi. Sivulle lisätään ehdotuksia työyhteisön kehittämistoimenpiteistä osaamiskartoituksen ympärille. Kannattaa tutustua sivuun jo nyt, koska löydät sieltä muutakin työpaikan kehittämiseen liittyvää hyödyllistä tietoa.