TREFFI 5. Miten jäsenistä huolehditaan?
Sisältö: Jäsenten hankinta ja heistä huolehtiminen
Osaamistavoitteet: Opiskelija osaa treffin jälkeen:
- kertoa mikä on jäsenhankinnan merkitys ja mahdollisuudet
- markkinoida omaa yhdistystä uusien jäsenten saamiseksi
- antaa konkreettisia esimerkkejä miten jäsenistä huolehditaan
Materiaali:
- Opas: luku 5
- opastekyltit
- diat (itsellesi tulostettuna, osallistujille lähetetään sähköisenä treffin jälkeen)
- kuvakortteja
- Fläppitaulu + paperi
- 3 kpl kertakäyttöpöytäliinoja
- tusseja
- post-it-lappuja
- peukkupalaute
Sisältösuunnitelma:
- Koulutuksen kesto yhteensä 3 t ja 45 min (josta koulutuksen osuus 4 x 45 min ja taukojen osuus 3 x 15 min = 45 min (sopivan pituisina taukoina sopivissa väleissä)
- Treffit on suunniteltu ja aikataulutettu 10-12 osallistujan ryhmälle
Lataa tästä tulostettava versio!
AIKA | TAVOITTEET | MENETELMÄT | MATERIAALI diasarja Huom! Lataa diat omalle koneelle niin näet muistiinpanosivujen tärkeät merkinnät! |
MUUTA |
---|---|---|---|---|
n. 1 vkoa ennen ennakkotehtävä ja orientoituminen |
Opiskelija osaa:
|
Itsenäinen tehtävä 1: Selvitä mitä etuja jäsenyys sinun yhdistyksessäsi ja järjestössäsi antaa. Selvitä myös miten järjestösi hankkii uusia jäseniä? Itsenäinen tehtävä 2: Tutustu oppaan 5. lukuun Miten jäsenistä huolehditaan?
|
Lähetä tehtävä ja materiaali (linkki) osallistujille sähköpostilla. |
Muista opastekyltit! Tilaa kahvit (huomioi allergiat) |
30 minuuttia |
Opiskelija:
|
Tutustumistehtävä: Valitse kuvakorteista se, joka kuvaa omaa jäsenyyttäsi yhdistyksessä Pariporina: Kerro mitä sinä haluat oppia tänään? Purku: kouluttaja kirjaa tavoitteet fläpille |
Koulutuksen tavoitteiden ja ohjelman esittely Diat 1-5 |
Videotykki ja tietokone valmiiksi |
45 min |
Opiskelija osaa:
|
Keskustelutehtävä: miksi sinä liityit jäseneksi? Jaa ryhmille nippu post-it –lappuja ja kynä. Yksi ryhmäläisistä on kirjuri, joka kirjoittaa jokaisen liittymissyyn omalle lapulleen.
Purku: laput liimataan seinälle (tai fläpille) ryhmä kerrallaan. Kakkosryhmä liimaa omansa edellisen ryhmän samoja asioita käsittelevien lappujen jatkoksi alapuolelle. Syntyy teemoittainen jako asioille. Kun kaikki laput ovat seinällä, kaikki yhdessä tarkastelevat niitä ja keskustelevat havainnoista. Mitkä ovat tärkeimmät syyt? Ryhmätehtävä: Erilaiset jäsenhankintatavat (ennakkotehtävä) Jäsenhankintatapojen tehokkuus -esittely |
Diat 6-8 Fläppitaulu ja paperia Post-it-lappuja, Paperia, tusseja |
|
45 min |
Opiskelija osaa: osaa markkinoida omaa yhdistystä uusien jäsenten saamiseksi |
Ryhmätehtävä: Hissipuhe eli mieti 3-10 etua, jota jäsenyys sinun järjestössäsi tarjoaa? (ennakkotehtävä) ja kerro ne myyvästi ryhmän jäsenille. Ryhmäjako: samat ryhmät kuin edellä Purku: Ei purkua koko ryhmässä, vaan jokainen ryhmäläinen ”myy” omaa yhdistystään muille ryhmäläisille Yhteiskeskustelu: Keskustellaan yhdessä mitä jokainen voi tehdä jäsenhankinnan eteen? Entä mitä yhdistyksen hallitus voi tehdä jäsenhankintaa? Purku: kouluttaja kokoaa ajatukset fläpille.
|
Diat 9-10 Fläppitaulu ja paperia |
Ota kuva fläpille kootuista ajatuksista |
30 min |
Opiskelija osaa: osaa antaa konkreettisia esimerkkejä miten jäsenistä huolehditaan |
Ryhmätehtävä: Oppimiskahvila, pöytien keskusteluaiheet: Miten saada uusi jäsen tuntemaan itsensä tervetulleeksi? Miten rekrytoida uusi jäsen aktiiviseksi toimijaksi? Miten perehdytetään vapaaehtoinen? Ryhmäjako: Jaa osallistujat kolmeen ryhmään. Valitse menetelmä tästä. Purku: pöydät esittelevät ajatukset muulle ryhmälle. Kouluttaja täydentää tarvittaessa |
Dia 11 3 kpl kerta-käyttöpöytäliinoja |
Ota kuva pöytäliinan teksteistä! |
30 min. |
Opiskelija osaa: mitä opittiin: kertaus ja palaute |
Yhteiskeskustelu: Alussa tehdyt tavoitefläppi esille, opitun arviointi yhdessä sen (niiden) pohjalta keskustellen. Keskustelu myös jatkosta: miten osallistujat aikovat viedä oppimaansa yhdistyksessään eteenpäin. Peukkupalaute: Kysytään peukkupalautteen kysymykset. Purku: kouluttaja laskee peukut ja tallentaa lomakkeeseen. |
Diat 12-14 Peukkupalautelomake |
Kirjoita koulutuksen jälkeen omat kommenttisi lomakkeeseen ja tallenna jatkoa varten. Lähetä materiaali treffin päätyttyä osallistujille. Muista kuvat pöytälliinoista ja fläpeistä! |
Jatkotehtävät |
Opiskelija osaa: antaa ideoita ja innostaa yhdistystään uusiin toimintamuotoihin |
Kerro omassa yhdistyksessä mitä olet oppinut yleisesti treffin aikana. Esittele ryhmätöiden tuotokset yhdistyksellesi. Jatkotehtäväraportti 2 opintopisteen kokonaisuutta suorittaville: Kerro missä ja kenelle kerroit asiasta jatkotehtävä ja miten asia otettiin vastaan? |
Lähetä tehtävä sähköpostilla niille, jotka tekevät 2 op kokonaisuutta. |
Tekijät: Päivi Suuniittu (Hengitysliitto)
Toimittanut: Hanna Alaniska