Treffi 4. Miten kokoukset toimivat?
Sisältö: Kokouskäytäntöjen perusteet
Osaamistavoite: Opiskelija osaa treffin jälkeen:
-
kertoa peruskokouksen kulunkertoa peruskokouksen kulun
-
tunnistaa milloin kokous on päätäntävaltainen
- kertoa miksi kokoukset ovat yhdistyksen toiminnan kannalta tärkeitä
- tunnistaa yhdistyksille tyypilliset kokoukset
- kertoa missä vaiheessa ja miten voi vaikuttaa kokouksen kulkuun ja päätöksen tekoon
Treffi toteutetaan harjoittelemalla hallituksen kokousta. Koulutuksen ohjelma on ”esityslista”, jonka mukaisesti edetään koulutuksessa. Esityslistan kohdat ovat koulutuksen osaamistavoitteita, joihin ”kokouksessa” haetaan vastauksia. Esityslista lähetetään osallistuja n. 1 viikko ennen.
Materiaali:
- opas luku 1
- opastekyltit
- esityslista osallistujille (kouluttajan muokkaama)
- esityslista kouluttajalle
- taulukko yhdistyksen ja hallituksen kokouserot kouluttajalle ja opiskelijoille (tulostettuna)
- taulukko Missä kokousvaiheessa ja miten voit vaikuttaa kokouksen kulkuun, kouluttajalle ja opiskelijoille (tulostettuna)
Sisältösuunnitelma
- Koulutus: 4 x 45 min= 3 t koulutusta
- Tauot: 3 x 15 min = 45 min (sopivan pituisina taukoina sopivissa väleissä)
Lataa tästä tulostettava versio!
AIKA | OSAAMISTAVOITTEET | OPETUS- JA ARVIOINTIMENETELMÄT |
MATERIAALIT diasarjaesityslista kouluttajalle esityslista opiskelijoille
Huom! Lataa diat omalle koneelle niin näet muistiinpanosivujen tärkeät merkinnät! |
MUUTA |
---|---|---|---|---|
n 1 viikko ennen ennakkotehtävä ja orientoituminen |
Opiskelija: tutustuu treffin aiheeseen ja esityslistaan |
1. Itsenäinen tehtävä: Tutustu oppaan lukuun 4 Miten kokoukset toimivat? 2. Itsenäinen tehtävä: Tutustu esityslistaan |
Lähetä tehtävä ja opasmateriaali ja muokkaamasi esityslista (linkki) osallistujille sähköpostilla. |
Muista opastekyltit!
Tilaa kahvit (huomioi allergiat) |
30 min |
Opiskelija: tutustuu toisiin osallistujiin |
Tutustumistehtävä: Valitse kuva, joka kertoo millaisessa kokouksessa olet ollut viimeksi. Kerro kuvasta ja samalla oma nimesi ja järjestösi. Purku: kerrotaan vuorotellen |
Diat 2 - 4 |
|
30 min |
Opiskelija osaa kertoa peruskokouksen kulun tunnistaa milloin kokous on päätäntävaltainen |
Esittele asia käyttäen apuna taulukkoa Yhdistyksen ja hallituksen kokouserot, opiskelijat täyttävät omaa tyhjää taulukkoa. |
Esityslistan kohdat 1 - 4 Taulukko Yhdistyksen ja hallituksen kokouserot kouluttajalle ja opiskelijalle (tulostettuna jokaiselle opiskelijalle) Diat 5 - 9 (tarvittaessa)
|
|
20 min |
Opiskelija osaa kertoa miksi kokoukset ovat yhdistyksen toiminnan kannalta tärkeitä |
Ryhmäkeskustelu: 3 hengen ryhmissä keskustellaan miksi kokoukset ovat tärkeitä. Purku: Yhteiskeskustelu, jossa kouluttaja/pj kokoaa ajatukset paperille (yhteiseksi päätökseksi). Päätös lisätään ”kokouksen pöytäkirjaan”. |
Esityslistan kohdat 5 Diat 10 (tarvittaessa 11-12) |
Muista kirjata keskustelun lopputulos eli päätös kokouksen pöytäkirjaan. |
30 min |
Opiskelija osaa tunnistaa yhdistyksille tyypilliset kokoukset |
Ryhmätyöskentely: kolme ryhmää tutustuvat jokainen yhteen kokoustyyppiin ja tekevät aiheesta posterin (fläppipaperille). Purku: Kouluttaja/pj täydentää/korjaa puuttuvat kohdat yhteiskeskustelussa. Posterit lisätään ”kokouksen pöytäkirjaan” liitteeksi ja kouluttaja/pj tiivistää asian kokoukseen pöytäkirjaan. |
Esityslistan kohta 6 Tulosta diat ryhmätyötä varten:
|
Muista ottaa kuvat postereista ja liittää kokouksen pöytäkirjaan! |
30 min |
Opiskelija osaa kertoa missä vaiheessa ja miten voi vaikuttaa kokouksen kulkuun ja päätöksen tekoon |
Ryhmätyö: toinen ryhmä miettii hallituksen kokouksia ja toinen yhdistyksen kokouksia vastaten kysymykseen Missä kokousvaiheessa ja miten voit vaikuttaa kokouksen kulkuun? Kumpikin ryhmä täyttää taulukkoa. Purku: Keskustellaan kohdat yhteisesti ja kouluttaja/pj täydentää tarvittaessa käyttäen apuna taulukkoa. Kouluttaja/pj kirjaa ”päätöksen” lyhyesti pöytäkirjaan ja liittää liitteeksi kouluttajan taulukon. |
Esityslistan kohdat 8 Taulukko kouluttajalle ja opiskelijoille (tulosta opiskelijoille): Missä kokousvaiheessa ja miten voit vaikuttaa kokouksen kulkuun? Dia 32 |
Muista liittää kouluttajan taulukko kokouksen pöytäkirjan liitteeksi. |
10 min |
Opiskelija osaa kertoa peruskokouksen kulun
|
Esittele asia käyttäen apuna taulukkoa Yhdistyksen ja hallituksen kokouserot, opiskelijat täyttävät omaa tyhjää taulukkoa. |
Esityslistan kohdat 9 ja 10 | |
30 min |
Opiskelija: kertaa mitä opittiin |
Täytetään peukkulomake Purku: Kootaan ja keskustellaan lomakkeen tiedot yhteiseen paperiin/näytöllä olevaan peukkulomakkeeseen. |
Peukkulomake |
Kirjoita koulutuksen jälkeen omat kommenttisi lomakkeeseen ja tallenna jatkoa varten. Seuraavien koulutusten mainostaminen |
Jatkotehtävä |
Opiskelija osaa: antaa ideoita ja innostaa yhdistystään uusiin toimintamuotoihin
|
Keskustele hallituksessa (jos olet jäsen) tai mieti hallituksen puheenjohtajan ja/tai jäsenen kanssa missä tilaisuudessa pohdittaisiin kysymystä: Miten voisitte osallistaa jäsenistöä laajemmin? Miten voisitte uudistaa kokouskäytäntöjänne. |
Lähetä tehtävä sähköpostilla niille, jotka tekevät 2 op kokonaisuutta. |
Tekijä: Pasi Orava (Suomen Uusperheiden Liitto ry)
Toimittanut: Hanna Alaniska