TREFFI 3. Mitä asioita kuuluu yhdistyksen vuoteen?
Sisältö: Yhdistyksen toiminnan suunnittelun merkitys. Sääntömääräisen ja toiminnan vuoden tärkeimmät tapahtumat.
Osaamistavoite: Opiskelija osaa treffin jälkeen:
- selittää mikä on suunnittelun merkitys yhdistyksen toiminnassa
- kuvata sääntömääräisen toiminnan tärkeimmät tapahtumat
- kertoa esimerkkejä ja ideoida toimintavuoden sisällöllisiä ja teemallisia tapahtumia
Materiaali:
- opas luku 3
- opastekyltit
- diat (itsellesi tulostettuna, osallistujille lähetetään sähköisenä treffin jälkeen)
- kolmen värisiä post-it-lappuja
- fläppipaperia ja tussit
- peukkupalautelomake
Sisältösuunnitelma:
- Koulutuksen kesto yhteensä 3 t ja 45 min (josta koulutuksen osuus 4 x 45 min ja taukojen osuus 3 x 15 min = 45 min (sopivan pituisina taukoina sopivissa väleissä)
- Treffit on suunniteltu ja aikataulutettu 10-12 osallistujan ryhmälle
Lataa tästä tulostettava versio!
AIKA | OSAAMIS- TAVOITTEET |
OPETUS- JA ARVIOINTI- MENETELMÄT |
MATERIAALI diasarjaHuom! Lataa diat omalle koneelle niin näet muistiinpanosivujen tärkeät merkinnät! | MUUTA |
---|---|---|---|---|
n. 1 vko ennen ennakkotehtävä ja orientoituminen |
Opiskelija osaa:
|
Itsenäinen tehtävä 1: Tutustu oman yhdistyksesi toimintasuunnitelmaan ja ota se mukaasi. Itsenäinen tehtävä 2: Tutustu oppaan lukuun 3: Mitä asioita kuuluu yhdistyksen vuoteen? |
Lähetä tehtävä ja materiaali (linkki osallistujille sähköpostilla |
Muista opastekyltit! Tilaa kahvit (huomioi allergiat) |
30 min
Koulutuksen tavoitteiden ja ohjelman esittely
|
Opiskelija:
|
Tutustumistehtävät: Mitä paitasi kertoo sinusta –tarina. Purku: Jokainen esittäytyy vuorotellen Koulutuksen tavoitteiden ja ohjelman esittely |
Diat 1-4 | Videotykki ja tietokone valmiiksi |
60 min
|
Opiskelija osaa:
|
Ryhmätehtävä: Asiantuntijaryhmät tuottavat saamastaan aiheesta fläppipaperille posterin. Ryhmä 1: Pitkän tähtäimen suunnittelu, Ryhmä 2: Vaikuttaminen, Ryhmä 3: Talous (ks. näyttelykävelymenetelmä) Ryhmäjako: Asiantuntija- ja näyttelykävelyryhmät, lisätietoa tästä Purku: Näyttelykävelyryhmät kiertävät tehtyjen fläppien luona ja asiantuntijaryhmän yksi jäsen kertoo ja vastaa teeman kysymyksiin. Kouluttaja täydentää tarvittaessa. |
Dia 5 Tulostettuna seuraavat sivut materiaalista (kplmäärä = ryhmän jäsenten määrä)
|
|
15 min
|
Opiskelija osaa:
|
Yhdistyksen vuosi -esittely Yhteiskeskustelu: Yhteinen vuosikello Jokainen osallistuja merkitsee vuosikelloon oman yhdistyksen sääntömääräiset tapahtumat post-it-lapulla. Purku: Esitellään vuorotellen ja kiinnitetään kouluttajan piirtämään (taululle/fläpille) vuosikelloon |
Diat 6-10 Kolme eri väriä olevia post-it-lappuja |
|
45 min
|
Opiskelija osaa:
|
Yhteiskeskustelu: Yhteinen vuosikello jatkuu Jokainen osallistuja merkitsee omat tapahtumat vuosikelloon oman värisellä post-it-lapulla. Ryhmätehtävä: Uudet ideat ja yhteistyökumppanit Jokainen ryhmä saa aihepiirin, johon liittyen he ideoivat toimintaa. Samalla he miettivät kenen kanssa he voisivat tehdä yhteistyötä asian toteuttamiseksi. Kaikki ideat ja yhteistyökumppanit kirjataan saman värisille post-it-lapulle (väri kuitenkin eri kuin aiemmissa vuosikello tehtävissä) Esimerkkejä aihepiireistä (kouluttaja voi miettiä lisää ryhmälle sopivia): liikunta, terveys, luonto, käden taidot, auttaminen/hyväntekeväisyys Purku: esitellään vuorotellen ideat ja yhteistyökumppanit ja kiinnitetään kouluttajan piirtämään (taululle/fläpille) vuosikelloon Lopputuotos: Vuosikello, jossa näkyvät jokaisen osallistujan taustayhdistyksen sääntömääräiset tapahtumat samalla värillä, toimintavuoden tapahtumat samalla värillä ja uudet idea samalla värillä. |
Diat 11-12 Vuosikello= tarpeeksi iso, jotta post-it-laput mahtuvat. Piirrä taululle tai tee useammasta fläppipaperista. Kolme eri väriä olevia post-it-lappuja |
Ota kännykkäkuva valmiista vuosikellosta ja lähetä koulutustreffin jälkeen osallistujille. |
30 min
|
Opiskelija:
|
Peukkupalautelomake: jaa lomake ja anna aikaa täyttää. Purku: keskustelkaa yhteisesti. Kerää lomakkeet, tee koonti ja lähetä treffin jälkeen osallistujille. |
diat 13-14
|
Kirjoita koulutuksen jälkeen omat kommenttisi lomakkeeseen ja tallenna jatkoa varten. Seuraavien koulutusten mainostaminen |
Jatkotehtävä |
Opiskelija osaa:
|
Kerro omassa yhdistyksessä mitä olet oppinut yleisesti treffin aikana. Esittele vuosikello ja keskustelkaa yhdistyksessänne ideoista. Jatkotehtäväraportti 2 opintopisteen kokonaisuutta suorittaville: Kerro missä ja kenelle kerroit asiasta jatkotehtävä ja miten asia otettiin vastaan? |
Lähetä tehtävä sähköpostilla niille, jotka tekevät 2 op kokonaisuutta. |
Toimittanut: Hanna Alaniska (Opintokeskus Sivis)