Osaamismerkit

Osaamismerkit ovat digitaalisia todistuksia, jotka kertovat koulutuksesta ja osaamisesta. Merkkejä voi hyödyntää opinnoissa ja työnhaussa.

Osaamismerkkejä käytetään erityisesti epävirallisen ja arkioppimisen tunnistamiseen ja tunnustamiseen esimerkiksi järjestöjen koulutuksissa ja järjestötoiminnassa. Osaamismerkkejä käytetään myös oppilaitoksissa ja yrityksissä. Merkin voi myös myöntää itselleen. Sivis tarjoaa jäsenjärjestöilleen tukea osaamismerkkien käytössä ja kehittämisessä.

Miksi hyödyntää osaamismerkkejä?

• Osaamismerkit ovat vapaamuotoinen työkalu, jota voi käyttää monenlaisiin tarkoituksiin, leikkisästi tai tiukan ammattimaisesti – vain mielikuvitus on rajana!
  • Merkin teksteihin (esim. kuvaukseen ja kriteereihin) panostamalla osaamismerkki voi olla sen vastaanottajalle suureksi hyödyksi itsetuntemuksen kasvussa, työnhaussa tai opinnoissa.
  • Oman organisaation tuottaman osaamisen analysointi tukee monenlaisia suunnittelu- ja kehittämisprosesseja.

Miksi merkin vastaanottaminen kannattaa?

• Merkkien kerääminen havainnollistaa hauskasti oman osaamisen kasvamista.
  • Osaamismerkki kulkee helposti mukana verkkopalveluun tallennettuna, ja parhaimmillaan se sisältää valtavan paljon tietoa omasta osaamisesta.
  • Merkin voi jakaa linkin avulla kenelle haluaa.
  • Merkkiin voi lisätä myöhemmin todisteita omasta osaamisestaan.

Miten pääsen alkuun?

Hae itse valmista merkkiä

Osaamismerkkien käyttö on helpointa aloittaa hakemalla itselle osaamismerkkiä. Tässä muutamia vaihtoehtoja:

Myönnä valmiita merkkejä

Opintokeskus Sivis ja Osaamiskeskus Kentauri ovat kehittäneet osaamismerkkisarjoja, joita järjestöt voivat myöntää omille työtekijöille, luottamushenkilöille ja vapaaehtoisille:

Järjestö tarvitsee osaamismerkkien käyttöön oman maksullisen lisenssin Open Badge Factory -palveluun, jossa osaamismerkkejä rakennetaan ja myönnetään. Lisenssin saamisen jälkeen Sivis voi antaa osaamismerkit järjestön käyttöön.

Tee oma osaamismerkki

Eikö valmiista merkeistä löydy sitä, joka kuvaisi juuri sinulle tärkeää osaamista?

• Osaamismerkin voi tehdä omannäköiseksi ja myöntää itse itselleen Open Badge Passport -palvelussa (maksuton, mutta vaatii käyttäjätunnuksen luomisen).
  • Tällainen selfie-osaamismerkki on juuri niin täsmällinen tai lavea kuin itse haluat.
  • Osaamiskeskus Kentauri on rakentanut työpajamallin, jonka lopputuloksena on omannäköinen osaamismerkki. Pajamalli on tarkoitettu esimerkiksi järjestöjen ohjaajille ja osallistujajoukko voi olla esimerkiksi pieni ryhmä nuoria vapaaehtoisia.

Osaamiskeskus Kentaurin verkkosivuilta löydät lisää tietoa, ohjeita ja ideoita >>

Kolme henkilöä katsoo puhelinta. Kuvassa myös osaamismerkki-ikoneita.

Hyödynnä materiaaleja

• Kolme henkilöä katsoo puhelinta. Kuvassa myös osaamismerkki-ikoneita.

Vapaaehtoistoiminnan osaamismerkkikokonaisuus

Osaamismerkkisarjan merkeillä voi palkita aktiivisia toimijoita ja auttaa heitä kertomaan omasta osaamisestaan myös yhdistyksen ulkopuolella.

• Vapaaehtoistyö
    • Yhdistystoiminta
  • Kolme henkilä tietokoneella. Yksi osoittaa näyttöä. Kuvassa osaamismerkki-ikoneita.

Työelämätaitojen osaamismerkkikokonaisuus

Työelämätaitojen osaamismerkkisarjan merkeillä autetaan järjestön vapaaehtoisia työnhaussa.

• Työelämä
    • Vapaaehtoistyö
    • Yhdistystoiminta
  • Piirroskuva erilaisista osaamismerkeistä. Merkkien keskellä symboleina auttavat kädet, tähtiä ja timantti.

Osaamismerkit nuorille vapaaehtoisille

Osaamismerkkisarja on tarkoitettu erityisesti nuorisotyötä tekeville järjestöille ja niiden nuorille vapaaehtoisille, joiden osaaminen ansaitsee tunnustuksen vaikka kokemusta ei olisikaan vielä karttunut kovin pitkältä ajalta. Tavoitteena on, että kynnys merkkien myöntämiseen on matala.

• Nuorten järjestötoiminta
  • Muistilappuja seinällä.

12 hyvää osaamismerkkikäytäntöä

Osaamismerkillä voidaan tunnistaa, tunnustaa ja näyttää eri tavoin hankittua osaamista. Millaisissa tilanteissa niistä on apua, hyötyä ja iloa kansalaisjärjestölle, työntekijöille ja vapaaehtoisille?

• Osaamismerkki
  • Ryhmä nuoria ottaa selfietä kännykällä.

Omannäköinen osaamismerkki -työpajamalli

Kentaurin kehittämä malli kannustaa nuorisoalan järjestöjä järjestämään nuorille osaamismerkkityöpajan. Työpajan aikana nuori oppii tekemään omannäköisensä osaamismerkin, mitä voi käyttää esimerkiksi työnhaun tukena.

• Nuorten järjestötoiminta

Lue SivisNYTistä lisää osaamismerkeistä