Verkkokoulutus

Tuemme jäsenjärjestöjämme laadukkaiden verkkokoulutusten toteuttamisessa.

Sivis tarjoaa jäsenjärjestöille tukea, koulutusta ja valmiita työkaluja verkkokoulutusten toteutukseen ja suunnitteluun. Zoom- ja Padlet-alustat ovat maksuttomia Siviksen kanssa yhteistyössä järjestettävissä koulutuksissa.

Neljä kertaa vuodessa kokoontuva verkkokoulutusverkostomme on suunnattu jäsenjärjestöjen asiantuntijoille, jotka toimivat verkkokoulutuksen parissa. Sivis tarjoaa myös tukea jäsenjärjestöjen verkkokoulutuksen kehittämiseen. Kehittämispalveluista sovitaan koulutussopimusneuvotteluissa.

Verkkokoulutukseen liittyvissä kysymyksissä, otathan yhteyttä sähköpostitse verkkokoulutus@opintokeskussivis.fi.

Verkkoneuvottelutyökalu Zoom

Zoom on verkkokoulutuksiin ja webinaareihin sopiva verkkotyökalu. Jäsenjärjestöt saavat Zoomin käyttöönsä maksutta Siviksen kanssa yhteistyössä toteuttaviin koulutuksiin. Osallistujia alustalle mahtuu korkeintaan 300.

Suurempia verkkotapahtumia varten käytössä on kaksi webinaarilisenssiä, joilla on mahdollista järjestää verkossa jopa 500 hengen tapahtumia. Webinaarilisenssi ei sisällä pienryhmätiloja ja osallistujien toiminnot ovat rajatumpia.

Zoomin käyttöönotto ja tunnusten hakeminen

Zoom-alustalla toteutettavat koulutukset ovat aina Siviksen kanssa yhteistyössä toteuttavia Opintokeskus Siviksen opetusohjelmaan kuuluvia koulutuksia. Koulutuksia hallinnoidaan Sivisverkossa ja Sivis tulee näkyä koulutuksen tiedoissa ja markkinoinnissa. Varmistathan, että koulutuksesi on Sivisverkossa ennen kuin haet tunnuksia.

Ohjeita kouluttajalle

Tutustu verkkokoulutuksen ohjevideoihin (Youtube).

Zoom-ohje osallistujille

Virtuaaliseinä Padlet

Padlet on virtuaalinen seinä, johon voi tallentaa monipuolista sisältöä. Viestit voivat sisältää tekstiä, kuvaa, ääntä, tiedostoja, linkkejä tai videoita. Viestejä voidaan asetella seinälle usealla eri tavalla, esimerkiksi listana tai miellekarttana.

Padlet on monipuolinen suomenkielinen alusta, jota on helppo käyttää. Jäsenjärjestöt saavat Padletin käyttöönsä maksutta Siviksen kanssa yhteistyössä toteuttaviin koulutuksiin. Padlet-seinän luomiseen tarvitaan tili, mutta osallistujat voivat lisätä viestin seinälle ilman tunnuksia.

Siviksen Padlet-lisenssillä jäsenjärjestö saa käyttöönsä ominaisuuksia, joita ilmaisversiossa ei ole. Lisenssillä voit esimerkiksi ladata suurempia tiedostoja ja käytössä olevien seinien määrä on rajaton.

Padletin käyttöönotto ja tunnusten hakeminen

Siviksen Padlet on tarkoitettu Siviksen jäsenjärjestöjen käyttöön. Alustan saa maksutta käyttöön Siviksen kanssa yhteistyössä toteuttaviin koulutuksiin.

Esimerkkejä Padletin hyödyntämisestä verkkokoulutuksessa

• Padlet toimii hyvin verkkotapaamisissa erilaisten ryhmätöiden tekemiseen. Esimerkiksi Zoomin tai Teamsin pienryhmätiloissa käsiteltävät asiat voidaan koostaa Padlet-seinälle, josta kouluttajan on helppo tehdä yhteenveto ryhmätöiden tuloksista.
  • Padletiä voi käyttää tutustumiseen. Osallistujat voivat esimerkiksi sijoittaa Padlet-kartalle oman kotipaikkansa. Kokeile karttaa tästä.
  • Padletiin voi kerätä koulutusmateriaaleja. Katso esimerkki Padlet Zoom-koulutuksen materiaaleista.

.

SivisNYT