Osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen

Tuemme ja ohjaamme jäsenjärjestöjä osaamisen tunnistamisen ja tunnustamisen eri vaiheissa.

Järjestöissä opitaan monenlaisia tietoja ja taitoja monin eri tavoin: tekemällä, kokemalla ja opiskelemalla. On tärkeää, että osaaminen myös tunnistetaan ja tunnustetaan. Silloin osaamista on helpointa myös hyödyntää.

Sivis tukee järjestöjen osaamiseen liittyvää työtä. Tavoitteenamme on, että järjestöjen koulutuksen merkitys tunnistetaan yhteiskunnassa osana jatkuvaa ja elinikäistä oppimista, ja järjestöissä hankittu osaaminen tunnistetaan ja tunnustetaan sekä oppilaitoksissa että työelämässä.

Tiesitkö, että merkittävä osa vapaaehtoisista kertoo, että oman osaamisen kehittäminen on heille tärkein motivaatiotekijä osallistua vapaaehtoistoimintaan? Kaikilla on osaamista, mutta kaikilla ei ole taitoja sanoittaa osaamistaan.

Hyödynnä työkaluja

Sivis tukee osaamisen tunnistamista järjestämällä koulutuksia ja tarjoamalla työkaluja, koulutusmalleja ja osaamismerkkejä järjestöjen käyttöön.

• Osaamismerkit ovat digitaalisia kuvan ja tekstin yhdistelmiä, joita käytetään epävirallisen ja arkioppimisen tunnistamiseen ja tunnustamiseen. Tarjoamme jäsenjärjestöillemme tukea osaamismerkkien kehittämistyössä.
  • Koulutusmalli auttaa järjestön toimijoita toteuttamaan helpommin säännöllisiä koulutuksia. Työelämässä relevanttia osaamista tuottavasta koulutuksesta voi rakentaa koulutusmallin.
  • Sivisverkon kautta järjestöjen koulutukset suunnitellaan osaamisperusteisesti ja mitoitetaan käyttäen opintopisteitä. Sivisverkossa osaamisen taso määritellään perustuen EQF-viitekehykseen (Europa.eu).
Ryhmätyöskentelyä pöydän ympärillä.

Tutustu materiaaleihin

• Muistilappuja seinällä.

12 hyvää osaamismerkkikäytäntöä

Osaamismerkillä voidaan tunnistaa, tunnustaa ja näyttää eri tavoin hankittua osaamista. Millaisissa tilanteissa niistä on apua, hyötyä ja iloa kansalaisjärjestölle, työntekijöille ja vapaaehtoisille?

• Osaamismerkki
  • Piirroskuva erilaisista osaamismerkeistä. Merkkien keskellä symboleina auttavat kädet, tähtiä ja timantti.

Osaamismerkit nuorille vapaaehtoisille

Osaamismerkkisarja on tarkoitettu erityisesti nuorisotyötä tekeville järjestöille ja niiden nuorille vapaaehtoisille, joiden osaaminen ansaitsee tunnustuksen vaikka kokemusta ei olisikaan vielä karttunut kovin pitkältä ajalta. Tavoitteena on, että kynnys merkkien myöntämiseen on matala.

• Osaamismerkki
  • Kuvakollaasi, jossa kolme henkilöä kävelee, istuu tai roikkuu suuren parsakaalin päällä.

Osaamiskiekko

Osaamiskiekko havainnollistaa, kuinka harrastus- ja vapaaehtoistoiminnassa kertyvää osaamista voi hyödyntää tutkintoon johtavissa opinnoissa.

• Osaamistavoite
  • Ryhmä nuoria ottaa selfietä kännykällä.

Omannäköinen osaamismerkki -työpajamalli

Kentaurin kehittämä malli kannustaa nuorisoalan järjestöjä järjestämään nuorille osaamismerkkityöpajan. Työpajan aikana nuori oppii tekemään omannäköisensä osaamismerkin, mitä voi käyttää esimerkiksi työnhaun tukena.

• Osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen
  • Henkilö pitää käsiään suorina ylöspäin ja katsoo järvimaisemaa.

Selvitys nuorille suunnattujen osaamismerkkien käytöstä järjestöissä

Osaamiskeskus Kentaurissa tehty selvitys kuvaa, miten osaamismerkkejä käytetään nuorten kanssa työskentelevissä kansalaisjärjestöissä ja millainen merkitys niillä on. Selvitys toteutettiin haastattelemalla noin kymmenen eri järjestön edustajaa.

• Vapaaehtoistyö
    • Yhdistystoiminta
  • Henkilö hyppää ilmaan laukkukädessään auringonlaskussa.

Osaamista seuratoiminnasta -verkkokurssi

Osaamista seuratoiminnasta on Osaamiskeskus Kentaurin ja Suomen Ratsastajainliiton yhteistyönä rakentama verkkokurssi. Tiivis ja itsenäisesti suoritettava verkkokurssi auttaa nuorisoalan ja järjestötoiminnan ammattilaisia hahmottamaan harrastuksessa hankitun osaamisen tunnistamista ja tunnustamista.

Lue lisää – SivisNYT