Esiintymisjännityksen hallitseminen

Mitä voi tehdä kun jännittää?

Yksi yleisimmistä esiintymiseen liittyvistä haasteista on jännittäminen, joka usein mielletään ahdistavana ja ilmaisua rajoittavana tekijänä. Parhaimmillaan pieni jännitys kuitenkin parantaa esiintymistä. Tärkeää on hankkia esiintymiskokemusta erilaisista tilanteista ja oppia hyödyntämään niitä. Usein yleisö ei huomaa jännittämistä, ja pienen jännityksen voi kääntää itselleen eduksi.

Tässä vinkkejä, kuinka esiintymisjännitystä voi lieventää 

1) Ennen esiintymistilannetta:  

  • Itseään toteuttavien ennustuksien tunnistaminen. Pura auki negatiiviset ennakko-oletuksesi. Jos ajattelet, että yleisö on sinua vastaan, saatat huomaamattasi esiintymistilanteessa viestiä negatiivisesti, jolloin yleisö oikeasti kääntyy myös sinua vastaan.
  • Analysoi pelkosi. Esiintymiseen liittyvät pelot saattavat olla peräisin koulu-ja opiskeluajoilta tai lapsuudesta. Pelon tunnistaminen auttaa sinua paremmin hallitsemaan sen. Usein pelkäämme mokaamista yleisön edessä. Mikä olisi pahin moka, minkä voisit tehdä esityksessäsi? Mitä sitten tapahtuisi?
  • Valmistaudu riittävän hyvin. Liiallinen valmistautuminen voi kääntyä kuitenkin sinua vastaan. Ei ole tarkoitus, että osaat esityksesi kuin robotti tai sanasta sanaan ulkoa. Harjoittele esitystä joitakin kertoja ennen varsinaista h-hetkeä. 
  • Keskity mielihyvää tuottaviin asioihin: tee edellisenä päivänä jotain, mistä pidät. Käy elokuvissa, lenkillä, syö hyvin jne. Luo itsellesi hyvä fiilis!
  • Mielikuvat: kuvittele mielessäsi, kuinka esitys etenee vaihe vaiheelta ja kuinka onnistut siinä. Kuvittele myös yleisö ja sen reaktiot. 
  • Keskustele jonkun toisen kanssa esityksesi sisällöstä. Tämä antaa sinulle uusia näkökulmia ja lisää itseluottamustasi.
  • Vahvista luottamusta itseesi. Esiintymistilanne ei ole joukko harjoiteltuja tekniikoita ja opittuja maneereita. Esiintyjä on tilanteessa läsnä koko persoonallisuudellaan ja olemuksellaan.  Aitous, innostus ja läsnäolo välittyvät aina!
  • Silmäile läpi hyvää palautetta, jota olet aikaisemmin saanut esityksistäsi. Muistele myös aikaisempia onnistumisiasi.
  • Rakenna rituaaleja, jotka toteutat ennen esitystäsi: musiikin kuuntelu, kävelylenkki, venyttely, äänen avaaminen, saapuminen tilaisuuteen hyvissä ajoin.
  • Harjoittele rentoutumista. Esimerkiksi netistä löytyy paljon ilmaisia rentoutumisharjoituksia, jotka voi ladata omalle koneelle tai soittimelle.

2) Esiintymistilanteessa:  

  • Hyväksy, että esiintymistilanteessa jännität ja se kuuluu asiaan. Usein esiintymistilanteen edetessä se häviää. 
  • Muista hengittää ja pidä riittävästi taukoja puheessa. Tämä rauhoittaa kehoa. Voit kirjoittaa itsellesi tästä muistilapun tilanteeseen.
  • Liiku rauhallisesti tilassa. Fyysinen liike rauhoittaa monia esiintyjiä.
  • Juo vettä, jos jännittää.  Saat muutaman sekunnin aikaa koota ajatuksiasi.
  • Esityksestä tekee inhimillisen pienet kömmähdykset, joten ole armollinen itsellesi. Älä panikoi, jos teet virheen, äläkä parjaa itseäsi ääneen. Yleisö on sinun puolellasi ja haluaa sinun onnistuvan. Itsesyytökset tai tekniikan toimimattomuuden valittelut kesken esitystä latistavat tunnelmaa.
  • Osallista yleisöä, jos se tuntuu luontevalta. Tämä usein vapauttaa tunnelmaa ja vähentää omaa jännitystäsi. 
  • Kerää palautetta. Tämä auttaa sinua tulevien esiintymistilanteiden rakentamisessa. Lisää palautteen keräämisen tavoista löydät osioista Esiintymistaidon kehittäjäksi.

 

Tutkimusten mukaan luontevan esiintymisen esteenä on usein tarkkaavaisuuden kohdistaminen omaan itseen ja oman kehon toimintoihin. Tämä aiheuttaa fyysisiä oireita, jotka taas lisäävät jännitystä.  Jos pystyt kiinnittämään huomiosi yleisöösi tai asiaasi itsesi sijaan, todennäköisesti jännityksesi vähenee. (ks.esim. Mylläri 2006.)

3) Esiintymistilanteen jälkeen:

  • Kiitä ja onnittele itseäsi.  
  • Tarkastele palautetta ja keskity kaikkeen hyvään, mitä palautteesta löytyy. Jos jokin ei ole mennyt toivotulla tavalla, yritä analysoida tilannetta mahdollisimman objektiivisesti. Kysy mielipidettä tai keskustele kollegan kanssa. Jos ihmiset esimerkiksi juttelivat kesken esityksesi, voit tehdä tästä joko positiivisen tai negatiivisen tulkinnan.

  

  Esiintyminen on taito siinä missä muutkin taidot ja se kehittyy harjoituksen kautta!