Osallistujiin liittyvät haasteelliset tilanteet

Osallistujat räpläävät puhelintaan tai tietokonettaan. Sinun on vaikea saada heihin katsekontaktia. 

Ratkaisu: Tämän vuoksi on tärkeää, että olet suunnitellut aloituksesi huolella. Huomion saamiseksi voit liikkua lähemmäksi osallistujia ja heti alkuun herätellä heitä jollakin kysymyksellä, johon kaikkien pitää ottaa kantaa. Vaihtoehtoisesti voit esittää kysymyksen, johon osallistujat voivat itse etsiä tietoa netistä. Yksi hyvä keino aktivoida osallistujia on pyytää heitä esittäytymään toisilleen. Jos kyseessä on koulutus, kerro heti alussa, miten toivot käytettävän puhelinta ja tietokonetta. Perustele päätöksesi esim. "Tässä koulutuksessa on niin paljon toimintaa, että tietokoneet ovat hankalia pöydillä tai meillä on paljon taukoja, jolloin ehditte hoitaa akuutteeja työasioita." Kannattaa vielä lopuksi varmistaa, että osallistujat ovat kanssasi samaa mieltä.

Joku osallistujista kyseenalaistaa ikävällä tavalla koko ajan. 

Ratkaisu: Tämä on vaikea tilanne eikä yhtä oikeaa ratkaisua ole. Vaihtoehdot:kyseenalaistajan kuunteleminen ja siihen kommentoimatta jättäminen tai hänen empaattinen kuuntelu. "Pallon heittäminen" muille osallistujille kysymällä: ”Onko muilla samanlaisia kokemuksia?” Yksi äärimmäinen keino on olla antamatta puheenvuoroa kyseenalaistajalle ja kannustaa muita kommentoimaan. Kyseenalaistajasta ei kannata provosoitua tai lähteä juupas-eipäs vänkäämisen muiden edessä. Kyseenalaistaja voi olla myös samaa mieltä kanssasi, mutta haluaa että perustelet näkemyksesi muille, joiden hän tietää olevan eri mieltä kanssasi. Voit myös sanoa palaavasi hänen asiaan tauon aikana.  

Yleisö ei kommentoi eikä kysy. 

Ratkaisu: Tämä vältetään sillä, että osallistujien kielenkannat avataan heti esityksen alussa esittämällä heille kysymys ja kannustamalla heitä kommentoimaan. Vältä itsestäänselviä tai liian vaikeita kysymyksiä. Valmistele kysymykset etukäteen valmiiksi. Jos esitysaikaasi on enää jäljellä enää muutama minuutti, älä ihmettele jos kukaan ei kysy.  Ole lähestyttävä ja rento, hymyile paljon. Jotkkut omat pienet "mokat" vapauttavat tunnelman. Voit katsoa lisää vinkkejä täältä. 

Yksi osallistujista kysyy koko ajan. Miten vaientaa kysyjä? 

Ratkaisut: Kerro, että aluksi kaikilla on aikaa yhteen kysymykseen/osallistuja ja mikäli aikaa jää, voidaan ottaa lisäkysymyksiä. Voit sanoa, haluaisin nyt kysymyksen joltakin, kuka ei ole vielä kysynyt mitään? Kohdistaa kysymys katsekontaktilla muualle kuin missä innokas kyselijä istuu: esim. kommentteja/ajatuksia sieltä salin takaa? 

Joku osallistujista kysyy kysymyksen, mikä ei liity aiheeseen.

Ratkaisu: Kiitä ja kerro, että tämä on mielenkiintoinen asia, mutta tässä esityksessä siihen ei voida paneutua. Jos olet aivan varma, että kysymys saattaa kiinnostaa suurinta osaa yleisöä (lue heidän eleitään ja ilmeitään), vastaa kysymykseen, jos osaat. 

Joku osallistujista keskeyttää koko ajan, et pääse eteenpäin esityksessäsi.

Ratkaisu: Sano palaavasi asiaan, kirjoita kysymys muistiin itsellesi tai nopeasti fläppitaululle. Muista myös varata aikaa kysymyksen käsittelyyn. Jos keskeyttämistä tapahtuu koko ajan, ilmoita ystävällisesti, että ajanpuutteen vuoksi sinun on mentävä esityksessäsi eteenpäin. Lopuksi voit kertoa, että jokaisella on mahdollisuus kysyä yksi kysymys. Voit myös kertoa, että sinuun voi olla myöhemmin yhteydessä esim.sähköpostitse.